Pragniemy, by nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi. Jest na to sposób - CZYTAJMY DZIECIOM !!!
Głośne czytanie dziecku uczy myślenia rozwija język, pamięć i wyobraźnię, buduje i umacnia więź pomiędzy rodzicem a dzieckiem, zapewnia emocjonalny rozwój dziecka, pomaga w wychowaniu, ułatwia naukę w szkole, kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie, jest najlepszą inwestycją w pomyślną przyszłość dziecka. > DLATEGO CZYTAJMY DZIECKU MINIMUM 20 minut CODZIENNIE <
Wielu rodziców nie dowierza, że czytanie dziecku już od narodzin ma sens. Uważamy, że dziecko nic nie rozumie. Nic bardziej mylnego przypomnijmy, że zmysł słuchu rozwija się już w trzecim trymestrze ciąży, dziecko zaczyna reagować na bodźce dźwiękowe i zaczyna słyszeć - niemowlę uczy się świata wszystkimi zmysłami. Podczas czytania, pokazywania i objaśniania ilustracji w książkach jednym z ważnych elementów wychowania jest fakt, iż jesteśmy blisko dziecka. W pierwszych miesiącach życia warto sięgać do prostych tekstów, a także do wierszy i rymowanych opowieści. Powtarzając słowa czy tekst wielokrotnie jest podstawą do budowania u dziecka języka czynnego, czyli mowy. Oprócz mowy czytanie rozbudza u dziecka ciekawość świata i pomaga zrozumieć siebie i innych.
Czytanie to także:
- dalsze budowanie (wzbogacanie) języka,
- ćwiczenie koncentracji i umiejętności słuchania,
- uczenie myślenia i wartości moralnych,
- wspólne przeżywanie z bohaterami książek emocjonujących przygód.
Dobór literatury jest bardzo ważny, dobra książka czy opowiadanie daje dobre wzorce zachowania. Dla rodziców to bezcenna pomoc w kształtowaniu właściwych postaw i nawyków dziecka. Uważajmy więc co czytamy dzieciom, to od nas rodziców i nauczycieli zależy, czy znajdą się tam śmieci, czy stworzymy piękne, bogate, harmonijne i ponadczasowe "wnętrze". Kryteriami jakimi należy się kierować to z jednej strony podnoszeniu ogólnego poziomu kultury i wiedzy, z drugiej zaś ochronie i wspieraniu zdrowia emocjonalnego dziecka.
Do głośnego czytania dzieciom wybierać należy książki które są:
- skierowane do dziecka i ciekawe dla niego,
- sensowne - o czymś istotnym dla dziecka, objaśniające mu świat, rozwijająca ważną cechę bądź umiejętność np. empatię, takt, poczucie humoru,
- napisane lub tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną,
- dostosowane do wieku i wrażliwości dziecka, nie wzbudzające lęków i niepokoju,
- uczące myślenia oraz radzenia sobie z trudnymi uczuciami i sytuacjami,
- przynoszące wiedzę i/lub rozrywkę na wysokim poziomie,
- niosące pozytywny przekaz moralny, promujące wzorce właściwych postaw i zachowań, niosące przesłanie szacunku wobec dziecka, innych ludzi, zwierząt, przyrody, kraju, dobrych tradycji, uznanych norm społecznych, sprawiedliwego prawa,
- rozwijające wrażliwość estetyczną,
- kształtujące postawę optymizmu i wiary w siebie oraz pozytywne nastawienie do świata,
- unikające stereotypów związanych z płcią, rasą, narodowością, kulturą etc.
Refleksje i rady praktyczne, które pomogą rodzicom jak i nauczycielom wprowadzić dziecko w świat książek i czytania:
- Od najmłodszych lat dziecka twórzmy dobrą atmosferę dla wspólnego czytania. Czytając mu książki nie rozleniwiamy go, wprost przeciwnie, zachęcamy do korzystania z niej i nadejdzie moment, kiedy będzie chciało czytać samodzielnie.
- Oprócz czytania w dowolnym momencie dnia warto mieć stały czas przeznaczony na ten cel - najlepiej przed snem. Czytanie niech się stanie rodzinnym obyczajem dającym dziecku poczucie bezpieczeństwa i bliskości osoby dorosłej.
- Czytajmy na raz niewielkie całości lub części większej całości. Pozwoli to dziecku na lepsze zrozumienie i przeżycie utworu.
- Pozwólmy dziecku wielokrotnie (nawet raz po razie) wracać do tej samej książki. Zdobywa ono w ten sposób doświadczenie powtarzalności zdarzenia treści, towarzyszącego mu uczuciu. Ćwiczy także swoją pamięć.
- Wyjaśniajmy znaczenie trudniejszych terminów. Zwracajmy uwagę na zrozumienie pojedynczych słów i treści czytanego tekstu. Zachęcajmy dziecko do pytania tego, czego nie rozumie.
- Podtrzymujmy zapoczątkowany przez dziecko dialog na temat tego, o czym czytamy, pojedynczych wątków lub swobodnych skojarzeń.
- Rozmawiajmy z dzieckiem o czytanym utworze.
PAMIĘTAJMY: CZYTANIE POWINNO SIĘ DZIECKU ZAWSZE KOJARZYĆ Z RADOŚCIĄ, NIGDY Z PRZYMUSEM, KARĄ CZY NUDĄ.
NIKT NIE RODZI SIĘ CZYTELNIKIEM,
CZYTELNIKA TRZEBA WYCHOWAĆ,
CODZIENNIE CZYTAJĄC DZIECKU
DLA PRZYJEMNOŚCI.
Opracowała: Joanna Daszkiewicz
źródło:
www.calapolskaczytadzieciom.pl
www.przedszkole2.com.pl
www.eduforum.pl