Przekaż twój 1%

e-pity

Nasze zabawy

EFS

Europejski Fundusz Społeczny

Wirtualny żłobek

 

Pragniemy, by nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi.           Jest na to sposób - CZYTAJMY DZIECIOM !!!

Głośne czytanie dziecku uczy myślenia rozwija język, pamięć i wyobraźnię, buduje      i umacnia więź pomiędzy rodzicem a dzieckiem, zapewnia emocjonalny rozwój dziecka, pomaga w wychowaniu, ułatwia naukę w szkole, kształtuje nawyk czytania      i zdobywania wiedzy na całe życie, jest najlepszą inwestycją w pomyślną przyszłość dziecka.   > DLATEGO CZYTAJMY DZIECKU MINIMUM 20 minut CODZIENNIE <

Wielu rodziców nie dowierza, że czytanie dziecku już od narodzin ma sens. Uważamy, że dziecko nic nie rozumie. Nic bardziej mylnego przypomnijmy, że zmysł słuchu rozwija się już w trzecim trymestrze ciąży, dziecko zaczyna reagować na bodźce dźwiękowe i zaczyna słyszeć - niemowlę uczy się świata wszystkimi zmysłami. Podczas czytania, pokazywania i objaśniania ilustracji w książkach jednym z ważnych elementów wychowania jest fakt, iż jesteśmy blisko dziecka. W pierwszych miesiącach życia warto sięgać do prostych tekstów, a także do wierszy i rymowanych opowieści. Powtarzając słowa czy tekst wielokrotnie jest podstawą do budowania u dziecka języka czynnego, czyli mowy. Oprócz mowy czytanie rozbudza u dziecka ciekawość świata      i pomaga zrozumieć siebie i innych.

Czytanie to także:

  • dalsze budowanie (wzbogacanie) języka,
  • ćwiczenie koncentracji i umiejętności słuchania,
  • uczenie myślenia i wartości moralnych,
  • wspólne przeżywanie z bohaterami książek emocjonujących przygód.

Dobór literatury jest bardzo ważny, dobra książka czy opowiadanie daje dobre     wzorce zachowania. Dla rodziców to bezcenna pomoc w kształtowaniu właściwych postaw i nawyków dziecka. Uważajmy więc co czytamy dzieciom, to od nas rodziców    i nauczycieli zależy, czy znajdą się tam śmieci, czy stworzymy piękne, bogate, harmonijne i ponadczasowe "wnętrze". Kryteriami jakimi należy się kierować to           z jednej strony podnoszeniu ogólnego poziomu kultury i wiedzy, z drugiej zaś ochronie i wspieraniu zdrowia emocjonalnego dziecka.

Do głośnego czytania dzieciom wybierać należy książki które są:

  • skierowane do dziecka i ciekawe dla niego,
  • sensowne - o czymś istotnym dla dziecka, objaśniające mu świat, rozwijająca ważną cechę bądź umiejętność np. empatię, takt, poczucie humoru,
  • napisane lub tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną,
  • dostosowane do wieku i wrażliwości dziecka, nie wzbudzające lęków                  i niepokoju,
  • uczące myślenia oraz radzenia sobie z trudnymi uczuciami i sytuacjami,
  • przynoszące wiedzę i/lub rozrywkę na wysokim poziomie,
  • niosące pozytywny przekaz moralny, promujące wzorce właściwych postaw        i zachowań, niosące przesłanie szacunku wobec dziecka, innych ludzi, zwierząt, przyrody, kraju, dobrych tradycji, uznanych norm społecznych, sprawiedliwego prawa,
  • rozwijające wrażliwość estetyczną,
  • kształtujące postawę optymizmu i wiary w siebie oraz pozytywne nastawienie do świata,
  • unikające stereotypów związanych z płcią, rasą, narodowością, kulturą etc.

Refleksje i rady praktyczne, które pomogą rodzicom jak i nauczycielom wprowadzić dziecko w świat książek i czytania:

  • Od najmłodszych lat dziecka twórzmy dobrą atmosferę dla wspólnego czytania. Czytając mu książki nie rozleniwiamy go, wprost przeciwnie, zachęcamy do korzystania z niej i nadejdzie moment, kiedy będzie chciało czytać samodzielnie.
  • Oprócz czytania w dowolnym momencie dnia warto mieć stały czas przeznaczony na ten cel - najlepiej przed snem. Czytanie niech się stanie rodzinnym obyczajem dającym dziecku poczucie bezpieczeństwa i bliskości osoby dorosłej.
  • Czytajmy na raz niewielkie całości lub części większej całości. Pozwoli to dziecku na lepsze zrozumienie i przeżycie utworu.
  • Pozwólmy dziecku wielokrotnie (nawet raz po razie) wracać do tej samej książki. Zdobywa ono w ten sposób doświadczenie powtarzalności zdarzenia treści, towarzyszącego mu uczuciu. Ćwiczy także swoją pamięć.
  • Wyjaśniajmy znaczenie trudniejszych terminów. Zwracajmy uwagę na zrozumienie pojedynczych słów i treści czytanego tekstu. Zachęcajmy dziecko do pytania tego, czego nie rozumie.
  • Podtrzymujmy zapoczątkowany przez dziecko dialog na temat tego, o czym czytamy, pojedynczych wątków lub swobodnych skojarzeń.
  • Rozmawiajmy z dzieckiem o czytanym utworze.

PAMIĘTAJMY: CZYTANIE POWINNO SIĘ DZIECKU ZAWSZE KOJARZYĆ Z RADOŚCIĄ, NIGDY Z PRZYMUSEM, KARĄ CZY NUDĄ.

 

NIKT NIE RODZI SIĘ CZYTELNIKIEM,

CZYTELNIKA TRZEBA WYCHOWAĆ,

CODZIENNIE CZYTAJĄC DZIECKU

DLA PRZYJEMNOŚCI.

 

Opracowała: Joanna Daszkiewicz
źródło:
www.calapolskaczytadzieciom.pl
www.przedszkole2.com.pl
www.eduforum.pl